Warto skorzystać z darów jakie dają nam lasy, nie marnować czasu przed telewizorem i wybrać się do lasu na spacer połączony z zbieraniem runa leśnego.

W Supraskich lasach jest zatrzęsienie krzaków jagodowych. W składzie czarnej jagody znajduje się wysoka zawartość witaminy A ,która poprawia wzrok. Zawarte w jagodach substancje antybakteryjne neutralizują toksyny wytwarzane przez chorobotwórcze bakterie, działają przeciw biegunkowo oraz pomagają w zwalczaniu pasożytów przewodu pokarmowego. Jagody zawierają również witaminy C, PP oraz witaminy z grupy B i mikroelementy- wapń, magnez, miedź. Jagody polecane są jako jedne z niewielu owoców w dietach dla cukrzyków.


Znajdziemy również maliny, które są bogatym źródłem takich składników jak potas, magnez oraz wapń mające pozytywny wpływ na serce - wzmacniając je. Spożywanie malin obniża ciśnienie krwi. Maliny maja również właściwości antymiażdżycowe.

Jeżyny znajdziemy przede wszystkim na skrajach lasów. Owoce jeżyn wzmacniają organizm i polecane są przy chorobach związanych z niedokrwistością. Jeżyny zawierają dużo potasu, bogate są również w witaminy A, B oraz C.


Poziomki, tak samo jak spacer po lesie działają oczyszczająco na organizm, wspomagają pracę serca, uszczelniają naczynia krwionośne.
Te niewielkie aromatyczne owoce to również źródło magnezu, manganu, kobaltu i żelaza oraz witamy A i C.

Żurawina należy do czołówki roślin o właściwościach prozdrowotnych, od dawna stosowane były przez zielarzy do leczenia zapaleń dróg moczowych, kamicy nerkowej i jako środek wzmacniający odporność organizmu. Jagody żurawiny zawierają sporo cytrynianów, które mogą ograniczać powstawanie złogów szczawianowo-wapniowych. Picie soku żurawinowego pozwala zapobiegać powstawaniu kamieni nerkowych, a stare rozpuszczać. Ma tez działanie antybakteryjne i może zwalczać infekcje dróg moczowych, zwalcza też bakterie Helicobacter pylori odpowiadające za powstawanie wrzodów.
Substancje zawarte w żurawinie działają na zęby jak teflon. Tworzą one powłokę utrudniającą przyleganie bakterii do szkliwa i infekowanie dziąseł.
Jest także cennym źródłem naturalnych witamin i soli mineralnych. Posiada bogate zasoby naturalnej witaminy C i z tego powodu zalecano sok z żurawin na przeziębienia. Jest również ona bogatym źródłem naturalnych antyoksydantów o sile działania porównywalnej z czerwonym winem. Picie soku żurawinowego zmniejsza ryzyko miażdżycy i chorób układu krążenia, zapobiegają powstawaniu zakrzepów, ma pozytywny wpływ na poziom dobrego cholesterolu HDL, co obniża ryzyko zawałów serca i zapobiega niektórym nowotworom, np. okrężnicy lub płuc. Żurawina przyniesie ulgę także kobietom w okresie menopauzy. Najzdrowszy jest świeżo wyciśnięty sok.

Grzyby jadalne są ważnym produktem żywnościowym. Zawierającym wszystkie podstawowe składniki - węglowodany, białka, tłuszcze, witaminy (  A, B1, B2, D, PP), minerały ( żelazo, potas, fosfor, wapń,sód, miedź, cynk, jod, mangan ). Zawartość wody w grzybach wynosi od 80 do 90 %. Sucha masa składa się głównie z białek. Dlatego czasami nazywa się grzyby "leśnym mięsem". W skład tych białek wchodzą prawie wszystkie aminokwasy. Grzyby zawierają różne enzymy i substancje aromatyczne nadające potrawom z grzybów wspaniały aromat i smak. Mała ilość kalorii, którą zawierają grzyby, sprawia, że są one jak najbardziej „bezpieczne” dla osób odchudzających się.

W lasach wokół Supraśla znajdziemy mnóstwo grzybów takich jak:

- Borowik szlachetny (Prawdziwek)
- Pieprznik jadalny (Kurka)
- Czubajka Kania (Kania)
- Gąska zielonka (Zielonka)
- Podgrzybek brunatny (Podgrzybek)
- Podgrzybek zajączek (Zajączek)
- Maślak zwyczajny
- Maślak sitarz (Sitarz)
- Maślak pstry
- Koźlarz babka
- Koźlarz grabowy
- Koźlarz czerwony
· Opieńka miodowa (Opieńka)
· Płachetka kołpakowa (Kołpak)
· Gołąbek jadalny (Gołąbek)